Kampania Google Ads – jak zacząć? Poradnik krok po kroku
Kampanie Google Ads – jak zacząć z nich korzystać? Czym dokładnie są? Czy można łączyć je z pozycjonowaniem? Są to pytania, które często słyszymy od naszych klientów. W poniższym wpisie postaramy się nieco rozjaśnić wspomniane zagadnienia i bliżej przyjrzeć się jednej z najpopularniejszych platform marketingu internetowego.
W największym skrócie: Google Ads, wcześniej znane jako Google AdWords, jest systemem reklamowym, który umożliwia tworzenie i zarządzanie reklamami w sieci wyszukiwania Google oraz w jej szerokiej sieci reklamowej. Skutecznie wykorzystane, Google Ads może być potężnym narzędziem do zwiększania widoczności, generowania ruchu na stronie i konwersji. W tym artykule przyjrzymy się, jak krok po kroku uruchomić kampanię Google Ads.
Co to jest Google Ads i jak działa?
Google Ads to system reklamowy umożliwiający wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google oraz na stronach partnerskich. Reklamy te mogą przybierać różne formy – od tekstowych, przez graficzne, aż do kampanii video. Przy tworzeniu kampanii reklamowych w panelu Google Ads reklamodawca wybiera sposób rozliczania się z Google za prowadzenie działań reklamowych. W przypadku większości kampanii najpopularniejszym modelem jest tzw. PPC (Pay Per Click), co oznacza, że płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie Twoją reklamę. W przypadku niektórych modelów kampanii są jednak dostępne inne metody, takie jak np. CPM, w którym to modelu reklamodawca deklaruje stawkę, którą gotów jest zapłacić za 1000 wyświetleń reklamy i rozlicza się na podstawie wyświetleń reklamy, a nie kliknięć. Więcej na temat tego co to jest google ads dowiesz się z artykułu: Google Ads – co to jest? Jak działa?
Pierwsza konfiguracja Google Ads – skonfiguruj reklamy w sieci wyszukiwania!
Aby rozpocząć, musisz utworzyć konto Google Ads na platformie https://ads.google.com/home/. Aby to zrobić, będą Ci potrzebne adres e-mail oraz witryna firmy, do której będą potem prowadzić stworzone reklamy. Więcej szczegółów na temat tego kroku znajdziesz na stronie Pomocy Google Ads.
Po założeniu konta Google Ads i dodaniu metody płatności za reklamy będziesz mógł zacząć tworzyć kampanie reklamowe. Zanim jednak to zrobisz, połącz konto Google Ads z innymi usługami, z których korzysta Twoja firma, takimi jak Google Analytics, Google Merchant Center, Profil Firmy w Google (dawniej Moja Firma w Google), YouTube czy Ads Creative Studio.
Połącz konto Google Ads z Google Analytics
Spośród usług, które warto połączyć z Google Ads, szczególnie istotną jest jest Google Analytics. Google Analytics dostarcza szczegółowych danych na temat ruchu na Twojej stronie i pomaga zrozumieć zachowania użytkowników, pozwalając na śledzenie dokonywanych przez nie konwersji i w konsekwencji mierzenie efektywności reklam.
Po powiązaniu konta z innymi usługami warto zająć się kwestią śledzenia konwersji.
Skonfiguruj śledzenie konwersji
Żeby móc monitorować wyniki swoich kampanii, musisz określić, jakie zdarzenia dokonywane przez użytkowników chcesz śledzić – wysłanie formularza kontaktowego, zakup produktu, dodanie produktu do koszyka, przejście do zakładki kontaktowej, a może kliknięcie w adres e-mail? Możesz skonfigurować mierzenie konwersji bezpośrednio w Google Ads lub zaimportować je z Google Analytics albo z zewnętrznego źródła, np. systemu CRM typu Salesforce. To ważny krok, któremu warto poświęcić trochę uwagi – szczegółowe jego omówienie znajdziesz na stronie supportu Google. Kiedy ten krok zostanie wykonany, będziemy mogli przejść do tworzenia kampanii.
Wybierz typ kampanii Google Ads
Google Ads oferuje reklamodawcy kilka różnych typów kampanii reklamowych. Obejmują one między innymi reklamy w sieci wyszukiwania, reklamy graficzne w sieci wyszukiwania, reklamy wideo, reklamy promujące aplikacje, reklamy produktowe, PMax czy specjalne reklamy dla hoteli. Wybór typu kampanii powinien zależeć od celów, które chcesz osiągnąć.
Przykładowo: reklama w sieci wyszukiwania (linki sponosorowane google) jest dobrym wyborem dla firm, których produkty i usługi regularnie są wyszukiwane przez użytkowników w wyszukiwarce Google. Dla sklepów e-commerce dobrą opcją mogą okazać się kampanie produktowe, które pozwalają wyświetlać reklamy konkretnych produktów z ich asortymentu na podstawie feedu produktowego. Jeśli chcesz poinformować szerokie grono użytkowników o Twoich nowych produktach czy promocjach albo dotrzeć do użytkowników, którzy już wcześniej odwiedzili Twoją stronę i przekonać ich do powrotu i dokonania konwersji, warto sięgnąć po kampanie w sieci reklamowej Google Ads. Z kolei wysoce zautomatyzowane dzięki sztucznej inteligencji kampanie typu Performance Max wyświetlają wszystkie powyższe typy reklam oraz mogą służyć do promowania lokalnych usług. Inne typy kampanii pozwalają Ci na promocję materiałów wideo, aplikacji czy usług hotelarskich. Warto zastanowić się nad wyborem typu kampanii, która będzie najlepiej odpowiadała potrzebom Twojej firmy.
Zaplanowanie budżetu reklamowego w Google Ads
Przy tworzeniu kampanii musisz określić jej budżet. Kampanie Google Ads stosują dzienny budżet, co pozwala na codzienną kontrolę wydatków i płynne dostosowanie ich w miarę potrzeb. Możesz dokonać zmiany budżetu dziennego w każdej chwili i np. zacząć od małych wydatków, a kiedy kampania zacznie osiągać zadowalające wyniki, stopniowo zwiększać budżet reklamowy.
Określanie stawek kampanii Google Ads
Tworząc kampanię, musisz określić strategię ustalania stawek. Do wyboru masz między innymi maksymalizację liczby kliknięć, liczby konwersji, wartości konwersji czy udział w wyświetleniach. Po utworzeniu kampanii otrzymasz również dostęp do dodatkowej strategii niedostępnej przy tworzeniu kampanii, którą jest CPC ustalany samodzielnie. Wybór strategii zależy od celów, które chcesz osiągnąć dzięki kampanii. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.
Określenie celów kampanii w Google Ads
Pierwszym krokiem jest wybór celu kampanii, który powinien odpowiadać Twoim biznesowym celom marketingowym. Może to być generowanie ruchu na stronę, zwiększanie sprzedaży, pozyskiwanie leadów czy promowanie świadomości marki. Twoje cele kampanii powinny być mierzalne i realistyczne. Czy chcesz zwiększyć sprzedaż, poprawić świadomość marki, a może generować leady? Jasno zdefiniowane cele pomogą Ci śledzić postępy i mierzyć sukces kampanii.
Wybór słów kluczowych
W przypadku tworzenia kampanii tekstowej należy dodać słowa kluczowe, które po wpisaniu do wyszukiwarki przez użytkownika powodują wyświetlenie reklamy. Słowa te powinny odzwierciedlać to, co Twoi potencjalni klienci wpisują w Google, szukając produktów lub usług, które oferujesz.
Pomocnym narzędziem jest Planer Słów Kluczowych Google Ads, który zawiera informacje na temat średniej liczby wyszukiwań danej frazy i może podpowiedzieć Ci wartościowe dla Ciebie słowa kluczowe, które warto dodać do kampanii. Planer słów kluczowych widoczny jest na poniższym zrzucie ekranu.
Właściwy dobór słów kluczowych jest koniecznością, jeśli chcesz tworzyć efektywne reklamy tekstowe.
Ustaw typy dopasowań słów kluczowych
Po wybraniu słów kluczowych do Twojej kampanii, warto od razu zastanowić się, w jakim dopasowaniu chcesz z nich korzystać w kampaniach, to znaczy: jak restrykcyjnie Google Ads ma trzymać się fraz wpisywanych przez użytkowników przy decydowaniu, czy wyświetlić im Twoje reklamy. Google Ads oferuje różne typy dopasowań słów kluczowych. Wybór danego typu dopasowania decyduje o tym, jakiego typu frazy wpisywane przez użytkowników spowodują wyświetlanie Twoich reklam. Idąc w kolejności od najbardziej restrykcyjnego do najbardziej szerokiego mamy do wyboru dopasowanie ścisłe, dopasowanie do wyrażenia i dopasowanie przybliżone. Aktualne szczegóły na temat dopasowań znajdziesz na stronie Pomocy Google – na przestrzeni lat Google wprowadziło pewne zmiany w tym temacie i warto być z nimi na bieżąco.
Utwórz treść reklamy
Treść reklamy powinna być przekonująca i odpowiadać na potrzeby Twojej grupy docelowej. Zawrzyj w niej kluczowe informacje, takie jak unikalne cechy produktu, to, co wyróżnia Twoją formę na tle konkurencji czy oferty specjalne. W trakcie tworzenia reklam tekstowych będziesz mieć możliwość dodania również tak zwanych rozszerzeń, czyli dodatkowych zasobów, które będą czasem stosowane podczas wyświetlania reklam. Jeśli dodasz np. logo i nazwę swojej firmy, czasem reklama wyświetli się wraz z tymi elementami.
Tworzenie efektywnych reklam w Google Ads
Skuteczna reklama, niezależnie od jej typu, powinna być przyciągająca uwagę i wyraźnie komunikować wartość, jaką oferujesz. W przypadku reklam tekstowych ważne jest również, żeby treści reklam zawierały słowa kluczowe, na które wyświetlasz reklamy. Z kolei w przypadku reklam graficznych dobrze jest przygotować estetyczną kreację z niezbyt dużą ilością tekstu i dodać do niej wezwanie do działania (CTA), które zachęci użytkowników do kliknięcia.
Narzędzia do pomiaru i analizy wyników kampanii w Google Ads
Po uruchomieniu kampanii będziesz w stanie monitorować osiągane przez nią wyniki w panelu Google Ads lub w Google Analytics. Te narzędzia pomagają w lepszym zrozumieniu efektywności kampanii i podejmowaniu informowanych decyzji – warto z nich korzystać. Zaletą Google Analytics jest przejrzyste prezentowanie w jednym miejscu danych dotyczących wielu różnych kanałów sprzedażowych – nie tylko Google Ads, ale też działalności w mediach społecznościowych czy SEO. Pozwala to spojrzeć na wyniki osiągane przez Google Ads w perspektywie Twoich pozostałych działań marketingowych.
Monitorowanie skuteczności kampanii Google Ads
Regularne monitorowanie pozwala na szybką reakcję i wprowadzanie poprawek. Analizuj przede wszystkim takie wskaźniki jak CTR (Click Through Rate), koszt za kliknięcie oraz liczba, koszt i współczynnik konwersji.
Pamiętaj, że sukces w Google Ads nie przychodzi od razu. Wymaga on ciągłego testowania, analizy i optymalizacji. Jednakże, z odpowiednim podejściem, Google Ads może być potężnym narzędziem w Twoim arsenale marketingowym.
Optymalizacja reklam w Google Ads
Na podstawie zebranych danych, dokonuj optymalizacji kampanii. Optymalizacja kampanii ma wiele twarzy. Zmiana wysokości stawek CPC, strategii ustalania stawek, dodawanie nietrafionych słów kluczowych do listy wykluczeń i wykluczanie niekonwertujących produktów z kampanii produktowych – wszystko to może wpłynąć na wyniki Twoich kampanii. Warto testować też różne wersje reklam, słowa kluczowe czy grupy docelowe, aby zwiększyć skuteczność kampanii.
Czy reklamy Google Ads można łączyć z pozycjonowaniem?
Często pojawiającym się pytaniem jest kwestia łączenia działań Google Ads z SEO. Czy można to robić? Odpowiedź jest w tym przypadku prosta: tak, reklamy Google Ads mogą efektywnie uzupełniać działania SEO, a nawet powinny to robić.
Podczas gdy SEO jest długoterminową strategią, Google Ads oferuje szybsze rezultaty i zwiększenie widoczności. Inwestycja w SEO zazwyczaj jest bardzo dobrym pomysłem, jednak zwykle trzeba nieco poczekać, zanim wyda owoce – efekty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach. Jeśli nie chcemy lub nie możemy sobie pozwolić, żeby tak długo czekać, dobrze jest uzupełnić działania SEO kampaniami Google Ads.
W przeciwieństwie do działań SEO kampanie Google Ads potrafią przynieść wymierne efekty również w krótkim horyzoncie czasowym. Dzięki możliwości działania w wielu kanałach w postaci reklam w wyszukiwarce, reklam banerowych czy reklam wideo, kampanie Google Ads pozwalają na szybkie zwiększenie widoczności i rozpoznawalności firmy na tle konkurencji. Szczególnie skorzystać na nich mogą te firmy, które nie mają jeszcze mocnej pozycji na rynku i nie są tak rozpoznawalne jak konkurencyjne firmy. Dzięki wyświetlaniu reklam ponad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania oraz możliwości wyświetlania reklam na popularnych portalach internetowych kampanie Google Ads pozwalają na przebicie się do świadomości użytkowników i zainteresowanie ich ofertą Twojej firmy.
Między Google Ads a SEO zachodzi też pewien efekt synergii: reklamy Google Ads kierujemy na konkretne strony docelowe. Strona docelowa dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO i zawierająca interesujące użytkownika słowa kluczowe jest z kolei nie tylko przekonująca dla klienta, ale dodatkowo system Google Ads nagradza reklamy kierujące do niej wysokim wynikiem jakości strony docelowej, co w praktyce przekłada się na łatwiejsze wygrywanie aukcji reklam z konkurentami i niższe koszty za reklamę.
Google Ads – czy warto robić je samodzielnie?
Samodzielne prowadzenie skutecznych kampanii Google Ads może wydawać się sporym wyzwaniem. Jeśli nie masz czasu ani odpowiednich umiejętności, żeby zająć się tym tematem samodzielnie, warto rozważyć współpracę z agencją. W Marketing Sensei od lat zajmujemy się prowadzeniem kampanii Google Ads dla klientów z najróżniejszych branż. Wystarczy, że odwiedzisz naszą stronę kontaktową i wypełnisz krótki formularz, a otrzymasz od nas bezpłatną wycenę na prowadzenie kampanii Google Ads.